Mitropolitul Teofan, acuzat c-a mătrăşit preoţi care nu l-au pomenit la slujbe: „Oare sunteţi noul torţionar al bisericii?

​ 

Contestatarii din Moldova ai Sinodului din Creta susţin că oficialii Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei au luat măsuri dure împotriva unor clerici care şi-au exprimat public nemulţumirile faţă de documentele semnate în Grecia de Mitropolitul Teofan.
  

Conflictul apărut în interiorul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei pe fondul semnării documentelor Sinodului din Creta de către ÎPS Teofan a intrat într-o nouă etapă.

Aparent încheiat de câteva săptămâni, conflictul s-a „reaprins” cu acuzaţii grave, potrivit cărora Mitropolitul Teofan s-ar fi răzbunat aspru, prin „tortură”, pe cei care au încetat să-l pomească la slujbele religioase.
Contestatarii din judeţele Moldovei, care au transmis MMB o „Scrisoare deschisă către arhiereii care au semnat în Creta”, susţin pe un site – pe care au publicat materiale legate de sinodul din Grecia – că obştea unui schit de lângă Paşcani, judeţul Iaşi, ar fi fost sancţionată disciplinar de reprezentanţii MMB.
Autorii textului precizează că cei cinci călugări de la Schitul „Sf. Teodora de la Sihla – Codrii Paşcanilor” ar fi fost scoşi din lăcaşul de cult şi mutaţi într-un loc necunoscut. În replică, purtătorul de cuvânt al MMB, pr. Marian Timofte, a explicat că informaţiile sunt false şi că stareţul schitului, semnatar al scrisorii care a ajuns la mitropolie pe 12 august, ar fi cerut el „liber” o perioadă de o lună, fără să se ştie însă unde se află.
Simpatizanţii mişcării de protest împotriva ÎPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, care a participat şi semnat documentele aprobate la Sinodul din Creta, notează că pelerinii care frecventau Schitul „Sf. Teodora de la Sihla – Codrii Paşcanilor” au fost informaţi de mai-marii MMB, în timpul unei slujbe, că monahii locului trebuie să plece din lăcaşul de cult, fără alte explicaţii.

„Unde i-aţi dus pe nevoitorii de la Codrii Paşcanilor care au întrerupt pomenirea dumneavoastă din pricină de semnare a ereziei din Creta, ÎPS Teofane? În februarie aţi slujit Sf. Liturghie la ei, iar acum circa 2 sau 3 săptămîni i-aţi luat pe toţi şi i-aţi dus într-o direcţie necunoscută! Unde i-aţi dus fără ştirea şi voia poporului, în faţa întrebărilor cărora trimişii dumneavoastră au stat muţi, refuzînd să răspundă?! Oare sînteţi noul torţionar al bisericii? Sînteţi nu doar noul Arie, dar şi noul Vekkos?! 
Aveţi obligaţia să daţi răspuns creştinilor pe care îi prigoniţi! Pentru care fapte necanonice i-aţi ridicat pe nevoitorii de la Codrii Paşcanilor şi i-aţi rupt de păstoriţii lor?!”, se arată în textul publicat pe un blog cu numele 

Obştea Schitului „Sf. Teodora de la Sihla”, din Codrii Paşcanilor, la o întâlnire cu Mitropolitul Teofan, în februarie 2016 FOTO doxologia.ro

actadiurna2016.wordpress.com, ai căror administratori sunt imposibil de identificat.

Autorul textului susţine că în urmă cu două-trei săptămâni, reprezentanţi ai MMB ar fi anunţat în faţa credincioşilor că monahii vor părăsi schitul. „Poporul i-ar fi întrebat pe «trimişi»: «De ce ni-i luaţi pe Părinţii noştri de la noi, unde îi duceţi, pentru care pricină?»” – la care „trimişii” au luat poziţia mutului, nerăspunzînd nimic, deci refuzînd să răspundă”, se arată în textul citat.
Mai mult, un alt simpatizant al revoltei din interiorul MMB, protosinghelul Elefterie Tărcuţă, preot slujitor si duhovnic de 24 de ani la Catedrala Arhiepiscopală a Arhiepiscopiei Romanului şi Bacăului, ar fi supus unor presiuni din cauză că ar fi întrerupt pomenirea ÎPS Teofan la slujbe. „Despre fericitul mărturisitor Elefterie Tărcuţă se aude că este dus nu se ştie unde şi supus şi el presiunilor – dacă nu cumva torturilor – psihice – de către cine alt, putem să ne imaginăm? Întîistătătorul său, ecumenistul Ioachim!”, se mai arată în textul citat.

PREOŢI PLECAŢI ÎN CONCEDIU

Potrivit oficialilor MMB, stareţul Schitului „Sf. Teodora de la Sihla“ de la Codrii Paşcanilor, protosinghelului Ieronim Cozma, ar fi făcut o cerere la superiorul canonic prin care ar fi cerut o perioadă de odihnă. Acelaşi lucru l-ar fi făcut şi preotul de mir Mihail Popescu de la Capitalul Spitalului Judeţean din Neamţ, semnatar la rândul lui al scrisorii transmise acum o lună MMM. Reprezentanţii MMB spun că ambii preoţi şi-au luat astfel o lună de „concediu”, fără să anunţe mitropolia unde anume pleacă. Potrivit MMB, protosinghelul Ieronim Cozma nu ar fi întrerupt pomenirea ÎPT Teofan şi nici nu ar fi fost pedepsit.
„La nivelul MMB, subiectul scrisorii publice şi al discuţiilor cu persoanele implicate este închis. Aceste acuzaţii nu ne-au fost aduse la cunoştinţă. Pot să vă spun că stareţul schitului Ieronim Cozma şi preotul de mir Mihail Popescu au depus cereri pentru o perioadă de odihnă, timp de o lună, dacă nu mă înşel. Noi nu am cerut explicaţii unde pleacă fiecare. În urma discuţiile pe care le-am avut, protosinghelul Cozma, unul dintre semnatarii scrisorii, ne-a spus că regretă situaţia şi că şi-ar retrage semnătura de pe document, dar că nu ştie cum vor reacţiona ceilalţi semnatari”, a precizat pr. Marian Timofte, purtător de cuvânt al MMB.
Sursa neînţelegerilor care au apărut în sânul BOR este Sfântul şi Marele Sinod Panortodox care a avut loc în Creta în perioada 17-26 iunie 2016. Participarea delegaţiei României la Sinodul din Creta, dar mai ales semnarea documentelor aprobate în cadrul acestei întâlniri, a stârnit reacţii virulente printre clericii din mănăstiri. Principalul înscris care a provocat nelinişte a fost „Relaţiile Bisericii Ortodoxe cu ansamblul lumii creştine“.

Cea mai vehementă revoltă a pornit din câteva mănăstiri din regiunea Moldovei. Mai mulţi preoţi ieromanahi au semnat pe 10 august o petiţie, promovată ca fiind asumată de 4.500 de preoţi şi credincioşi, adresată Înaltpreasfinţitului Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei (MMB), prin care îi cer acestuia „să dovedească Ortodoxia sa întregii Biserici, prin dezicerea de: 1. semnătura de la Creta, 2. ecumenism (n.r. – mişcarea de refacere a unităţii universale a Bisericilor creştine) în general, 3. Consiliul Mondial al Bisericilor“.
Autorii documentului ameninţau că, dacă în termen de 10 zile ÎPS Teofan nu se conformează cerinţelor, nu va mai fi pomenit la slujbele duminicale. Într-un comunicat de presă datat 25 august şi publicat pe site-ul aparam-ortodoxia.ro se precizează că preoţii şi ieromonahii care nu s-au dezis de scrisoarea trimisă mitropoliei au început să nu-l mai pomenească pe ÎPS Teofan la slujbe.

Sursa

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s